Thursday, April 30, 2009

SURAYA - 11: BERCUTI DI PULAU SEBATIK

Pulau Sebatik - disinilah Suraya menghabiskan cuti penggal sekolahnya. Mereka bertiga - abang sepupu dan anak buahnya sedang berjalan menuju ke panggung kepunyaan TNTC (Tawau Native Timber Co.). Panggung ialah sebuah bangunan yang seakan-akan bentuk gudang - mungkin juga dahulunya ia adalah gudang yang diubahsuai menjadi panggung.

Di Pulau inilah letaknya pejabat Syarikat Balak dan rumah-rumah pekerja syarikat balak tadi. Rumah-rumah kayu dibina sebiji-sebiji dan bertiang tingginya tiga anak tangga. Hampir keseluruhan penduduk di Pulau ini adalah pekerja dan keluarga pekerja Syarikat Balak tadi.

sEPANJANG cuti itu Suraya dan anak buahnya tinggal bersama abang sepupu Suraya yang bekerja di syarikat TNTC. Abang Sepupu Suraya ni lemah lembut orangnya sama seperti isterinya, yang cantik berkulit putih kuning. Ada yang mengatakan rupanya mirip Suraya. Ini tidaklah menghairankan kerana bapanya adalah abang kepada bapa Suraya. Semua urusan seperti membasuh kain baju, mengemas dan memasak dilakukan oleh Suraya bersama anak buahnya. INI disebabkan isteri Sepupu Suraya sedang hamil muda, dan sering sakit-sakit, seperti loya dan pening-pening.


No comments:

Post a Comment