Sunday, May 3, 2009

SURAYA - 12: BELAJAR MENYULAM

Sehelai kain puteh berbentuk segi empat sedang terlekat di pemidangnya. Suraya sedang menjahitkan bunga-bunga kecil disalah satu sudut kain. Dia belajar menyulam dari isteri abang sepupunya. Suraya memilih warna merah tua dan merah jambu untuk bunga dan warna hijau muda untuk daun dan warna choklat untuk batang bunga. Nampaknya, Suraya seolah-olah dilatih menjadi seorang wanita - suri rumah sejati - menurut acuan saudara-saudaranya. Ah! inikah tujuan sebenar, mengapa bapanya menghantarnya kesini? Walaubagaimanapun bagi Suraya pelajaran paling berharga yang ia dapati ialah sikap 'sabar'.

Disini dia belajar erti 'kesabaran'. Apa tidaknya dia selalu dibanding-bandingkan dengan salah seorang saudaranya yang pandai menjahit, pandai menyulam, pandai memasak dan semua yang berkaitan yang konon-kononnya sinonim dengan 'perempuan' sejati.

Mereka tidak begitu mengambil berat tentang prestasi pembelajarannya di sekolah. Mereka lebih suka melihat Suraya belajar membuat kek, biskut dan kueh-mueh. Belajar memasak lauk-pauk dan yang sewaktu dengannya.




No comments:

Post a Comment