Thursday, April 16, 2009

SURAYA - 9: TENGOK WAYANG (2)

Tiba di Panggung Empire, orang sudah ramai berdiri-diri santai ditepi panggung, sambil melihat-lihat poster yang terpampang di dinding panggung. Tidak kurang juga yang sedang membeli makanan yang dijual digerai-gerai ditepi panggung. Ada kacang tanah goreng, kacang tanah rebus, jeruk timun, jeruk kepayas, gula-gula, keropok, sotong bakar, sotong masak kicap , jagung rebus dan macam-macam lagi makanan ringan.

Mereka tidak membeli makanan atau minuman. Sudah menjadi kebiasaan keluarga ini tidak makan selain makanan yang disediakan dirumah mereka sendiri. Hero Filem Melayu yang mereka tonton malam itu ialah Aziz Jaafar dan Jins Shamsuddin, manakala heroinnya ialah Sarimah. Rata-rata penonton malam itu berpuas hati dengan tayangan malam itu.

Selesai sahaja tayangan, Suraya dengan keluarga sepupunya bergegas pulang kerumah dengan berjalan kaki juga. Sebaik tiba dihadapan kongsi PWD di Jalan Utara itu, Suraya dan anak-anak sepupunya berlari kerana kononnya berhampiran dengan 'pokok sabun' (pokok sawit) yang tumbuh ditepi jalan itu orang kononnya pernah nampak 'kepala' bergolek-golek. Nasib baiklah rumah mereka tidak lah jauh, maka dengan tercungap-cungap mereka tiba diperkarangan rumah disambut pula oleh bunyi bising dua ekor angsa peliharaan sepupunya. Takut disudu oleh angsa yang ganas itu, mereka dengan tergesa-gesa menaiki tangga rumah.



No comments:

Post a Comment