Monday, April 20, 2009

SURAYA - 10: MENANGIS HIBA

Air matanya jatuh berderai. Panas hatinya mengingati telatah anak-anak kakak sepupunya petang tadi. Memang kejam, sombong dan tidak berperi kemanusiaan tindakan mereka. Suraya merasa terhina diperbuat begitu. Ini yang membuatkannya begitu rindu kepada emak, bapak dan adek-adeknya yang jauh dimata. Rasa tersisih bercampur geram. Suraya tidak dapat menahan air matanya yang semakin deras meluncur dipipi.

Dicela pokok-pokok bunga yang setiap pagi dan petang dirawatnya, dia melepaskan rasa marahnya bersendirian. Suraya tidak memperlihatkan kepada mereka yang dia terasa tersinggung terhadap kata-kata mereka terhadapnya. Dia mahu menjaga harga dirinya. Dia tidak akan tunduk atau lemah meskipun ditomah dan dicemuh begitu. 'Satu hari nanti, akan ku buktikan bahawa aku adalah lebih mulia, walau tiada harta tetapi bermaruah' bisik hatinya. Benarlah kata-kata, 'sesungguhnya tidaklah sama orang-orang yang berilmu itu dengan orang-orang yang tidak berilmu.'

Pokok-pokok bunga walau bisu, tetap menjadi teman yang setia. Berkembang mekar, berwarna warni menjadi penawar pada yang memandangnya.

No comments:

Post a Comment