Tuesday, April 7, 2009

SURAYA - 7: BEKALAN AIR PAIP

Hari ini semua orang teruja dan gembira. Apa tidaknya, bekalan air paip telahpun disambung ke rumah. Suraya dan semua orang dalam rumah ini tidak lagi perlu mandi di perigi. Semenjak terdirinya tangki air yang besar di atas bukit berhampiran Sekolah Menengah Holy Trinity, itu semua rumah disekitar bandar Tawau telah mendapat bekalan air paip.

Air paip yang baru itu begitu sejuk dan jernih sekali. Sambil menyiram badannya dengan air paip yang begitu jernih dan sejuk itu Suraya minum sedikit air yang mengalir dari getah paip. AAAaaaah nyaman rasanya. Seeeedaaaaap.

Akhir-akhir ini bertambah lagi tugas Suraya. Selain menyiram pokok-pokok bunga disekeliling rumah setiap pagi dan petang, Suraya bertanggungjawab pula menyediakan makanan itik-itik peliharaan sepupunya. Sisa-sisa makanan akan dikumpul dalam satu bekas, kemudian Suraya memetik pokok-pokok keladi yang tumbuh ditepi parit dibelakang rumah. Pokok-pokok keladi tersebut dicencang-cencang, kemudian direbus dalam periuk. Setelah lembut dan masak batang keladi tadi dicampur dengan sisa-sisa makanan dan disajikan dalam bisin di dalam kandang itik-itik untuk makanan itik-itik tadi.

Terdapat lebih kurang 15 ekor itik semuanya termasuklah dua ekor angsa. Setiap pagi, itik-itik akan dilepaskan daripada kandangnya, maka berkeliaranlah itik-itik disekeliling rumah. Itik-itik tadi akan menyudu di pelacahan di bawah kolong dan juga di parit dan tempat-tempat dimana terdapat air bertakung dan licak.


No comments:

Post a Comment